Artwork exhibited in Galpon de Factoria Santa Rosa in the context of an artistic residency with Arsfactus collective in barrio recoleta
Residence at The Factoria Santa Rosa Cultural Gallery
Serie of Photography, Residence at The Factoria Santa Rosa Cultural space
Installation with variables measures, exhibited in Galpon de Factoria Santa Rosa in the context of an artistic residency with Arsfactus collective in Barrio Recoleta.
Residence at The Factoria Santa Rosa Cultural space
Washing Hands/ Photography
ENG
Photography, Art Work and artistic installation in Residencia Placer, Factoría Santa Rosa, Franklin, Santiago, Chile 2015. Contemporary art.
"Hand Washing" 2015
Variable measures
Digital photography on methacrylate, object ready made lavatory, intervened with acrylic and led lights.
Walking around the area, I went to the workshop shed, appropriating the rituals of intimate creation and a contemplative process of architecture and its soul ... I recognized traces of the abandoned use and disuse. On the floor, the remains of some of them revealed their hidden face to me, they looked like archaeological remains of an extinct humanity; stony footprints, wood veins, arid green surfaces, symptoms of the forgotten. A photograph cannot be looked at in passing, nor can many of the objects that swarm the tables and shelves of a studio ... I am attracted by an innocent cup of coffee and find a nearby drain abandoned ...
These works were conceived from the contemplation - activation - of intimate everyday ruins, which once made sense in the past. And from there I reveal photographs inhabited only by desolation. Marked melancholy by abandonment, with their exploded architectures crumbling amidst the humidity and bird droppings.
"Hands Wash" invites us to investigate the intimate human architecture and to tension the limits of the public and the private. Interweaving techniques and meaning like a fabric, talking about the intimate space, the personal and the everyday, includes us as one more in its network of local memory.
"the narrowness,
the nooks and crannies
of drains and sewers,
the depths of the horrors of the waters
stagnant, and also
those of the cisterns and tanks; and the beds of the ducts
that are going to give the city
of the narrowness,
the nooks and crannies
of drains and sewers, the funds
of the horrors of the stagnant waters, and also
those of the cisterns and tanks; and the beds of the ducts
they're going to give to the city of the dead;
all the river basins of those black peaks
Paleonivals that feed their scallops.
All contain, at the bottom of their paths,"[1]
[1] Anonymous
“Lava manos ” 2015
Medidas variables
Fotografía digital sobre metacrilato, objeto ready made lavatorio, intervenido con acrílico y luces led .
Recorriendo el sector, pasé al taller galpón, apropiándome de los ritos propios de la creación íntima y de un proceso contemplativo de la arquitectura y su alma … reconocí vestigios de lo abandonado del uso y el desuso. En el suelo, restos de algunos de ellos, me develaron su cara oculta, semejaban restos arqueológicos de una humanidad extinguida; huellas pétreas, vetas de madera, superficies verdes áridas, síntomas de lo olvidado. Una fotografía no se puede mirar de pasada, como tampoco muchos de los objetos que pululan por las mesas y estantes de un estudio ... me atrae una inocente taza de café y me encuentro con un desagüe cercano abandonado ....
Estos trabajos fueron concebidos desde la contemplación - la activación - de ruinas íntimas cotidianas, que alguna vez tuvieron sentido en el pasado. Y desde ahí revelo fotografías habitadas tan sólo por la desolación. Marcada melancólicamente por el abandono, con sus arquitecturas explosionadas desmoronándose entre la humedad y las excretas aviares.
“Lava manos” nos invita a indagar en la arquitectura humana íntima y a tensionar los límites de lo público y lo privado. Entrelazando técnicas y sentido como un tejido, hablar del espacio íntimo, lo personal y cotidiano, nos incluye como uno más de su red de memoria local.
“las angosturas,
los recovecos y codos
de desagües y alcantarillas,
los fondos de las horruras de las aguas
estancadas, y también
los de los aljibes y las cisternas; y los lechos de los conductos
que van a dar a la ciudad
de las angosturas,
los recovecos y codos
de desagües y alcantarillas, los fondos
de las horruras de las aguas estancadas, y también
los de los aljibes y las cisternas; y los lechos de los conductos
que van a dar a la ciudad de los muertos;
todas las cuencas fluviales de aquellas negras cumbres
paleonivales que alimentan sus veneros.
Todas contienen, en el fondo de sus trayectos,”[1]
[1] anonimo